Okres realizacji projektu – od 01.04.2022 r. do 31.07.2023 r.
Kwota dofinansowania: 9780.00 euro
Nauczyciele Zespołu Kształcenia i Wychowania w Dzierżążnie otrzymali w ramach akcji 1 sektora Edukacja Szkolna w programie Erasmus+ w roku 2021 „Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej” – projekty krótkoterminowe (KA122-SCH) dofinansowanie projektu „Szkoła na świeżym powietrzu wzmacnia efekty kształcenia”, który jest nie tylko szansą na podniesienie kwalifikacji nauczycieli i doskonalenie posiadanych umiejętności, ale również szansą na podniesienie jakości pracy szkoły jako placówki oświatowej oraz nadanie jej europejskiego wymiaru.
Wdrożenie nowych metod pracy Edukacji na świeżym powietrzu (metoda projektu, metoda CLIL, metoda odwróconej klasy, narzędzia TIK) na zajęciach w klasach I-III oraz na zajęciach przedmiotowych w klasach IV-VIII podniesie umiejętności nauczycieli, co będzie mieć wpływ na wzrost atrakcyjności szkoły i podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym.
W naszej szkole chcemy aktywnego włączenia społecznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kadra naszej szkoły chce poznać nowe, skuteczne metody pracy z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych w nauczaniu typu edukacja na świeżym powietrzu, które aktywizuje wszystkich uczniów, stawia na pracę w grupach i pracę metodą projektu.
Szkoła chce ułatwić uczniom trudny powrót do szkoły po pandemii. Obecnie uczniowie odczuwają stres po powrocie do szkoły. Jest to widoczne w huśtawce nastrojów, szybkiej irytacji, napadach paniki i poczuciu nudy i beznadziei. Uczniowie muszą zmagać się z zupełnie nową rzeczywistością i często nie są w stanie właściwie jej interpretować ani się w niej odnaleźć. Nadal brakuje im żywego kontaktu z rówieśnikami, możliwości wspólnego działania. Uczniowie wykazują wyraźne symptomy nadużywania mediów cyfrowych: przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i Internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Edukacja na łonie natury zmniejsza poziom stresu i sprzyja dobremu samopoczuciu oraz rozwijaniu wielu kompetencji.
Wprowadzenie działań z projektu „Szkoła na świeżym powietrzu wzmacnia efekty kształcenia” ma poprawić w perspektywie czasowej wyniki egzaminów zewnętrznych. Chcemy zachęcić uczniów do aktywnej nauki biologii, geografii, chemii, fizyki, wychowania fizycznego, wykorzystując metodę „outdoor learning”. Wiedza oparta na doświadczeniach, wycieczkach, pracy w terenie, pracy metodą projektu przyniesie same korzyści. Szkoła chce wesprzeć uczniów we wszechstronnym rozwoju. Chcemy dać uczniom dobry start.
Udział w mobilności i projekcie podniesie kompetencje językowe nauczycieli. Nauczyciele przedmiotów ścisłych zwiększą swoje umiejętności językowe w wąskiej dziedzinie, np. geografia, biologia i matematyka. Zwiększenie kwalifikacji językowych kadry oraz wykorzystanie zdobytych umiejętności poprowadzi do pozytywnych zmian w funkcjonowaniu szkoły.
W trakcie trwania projektu pięciu nauczycieli weźmie udział w kursie metodycznym „Integration of Outdoor Activities into Curriculum” na Malcie, w którym nauczą się, jak projektować, planować i dostarczać inspirujące zajęcia edukacyjne na świeżym powietrzu oraz jak wykorzystać edukację na świeżym powietrzu do rozwoju osobistego i społecznego uczniów. Dwóch nauczycieli weźmie udział w kursie językowym online przygotowującym do mobilności. Podejmiemy też wymianę dobrych praktyk z nauczycielami innych szkół europejskich, nawiążemy kontakty z zagranicznymi szkołami podczas kursu w celu wymiany pomysłów i materiałów dydaktycznych oraz rozpowszechnimy wiedzę dotyczącą korzyści płynących z udziału w projekcie.
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami o programie i jego założeniach:
https://erasmusplus.org.pl/sektory/edukacja-szkolna/akcja-1-mobilnosc-edukacyjna
Link do padleta: https://padlet.com/anna_stachowiak0480/mbnyq6hxz05y8hv1
Kod QR do padleta:
Podsumowanie projektu Erasmus +
„Szkoła na świeżym powietrzu wzmacnia efekty kształcenia”
„School without walls enhance learning”
Uczestnicy kursu: Ireneusz Moskal, Lucyna Wrzołek-Brunke, Patrycja Okroj, Karolina Kwiecińska i Anna Stachowiak
Kurs został zorganizowany przez GENISTA RESEARCH FOUNDATION w okresie od 04.07.2022 do 10.07.2022 r.
Cele projektu
Celem projektu było podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie metod i technik nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych metod Edukacji na świeżym powietrzu (outdoor learning). Jednym z priorytetów było także aktywne włączenie społeczne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez zastosowanie nowych metod nauczania: metody projektu, odwróconej klasy i pracy z TIK. Celem było zachęcenie uczniów do aktywnej nauki przedmiotów ścisłych, wykorzystując metodę „outdoor learning”, która wesprze ich we wszechstronnym rozwoju. Realizacja projektu dotyczyła również zmniejszenia poziom stresu u uczniów po pandemii poprzez zastosowanie na zajęciach elementów technik uważności. Kolejnym celem było zwiększenia kompetencji językowych nauczycieli w obrębie posługiwania się językiem obcym –angielskim. Zdobyte umiejętności językowe dotyczyły wzbogacenia słownictwa związanego z tematyką szkoleń oraz sytuacji życia codziennego. Kolejny cel dotyczył osób zarządzających projektem, którego koordynowanie wiązało się z poszerzeniem wiedzy z zakresu zarządzania. Potrzebne umiejętności dotyczyły zarówno kwestii finansowych, logistycznych, organizacyjnych oraz współpracy z Genista Research Foundation. Realizacja zadań projektowych wyzwoliła wśród nauczycieli ogromne pokłady kreatywności. Pomogła zdobyć doświadczenie związane z urzeczywistnianiem projektów międzynarodowych.
Rezultaty
Uczestniczenie w projekcie przyniosło rezultaty w obszarze podniesienia kwalifikacji pracowników – językowych, metod i narzędzi nauczania, pracy w grupach, modyfikowania programu nauczania organizacji zajęć i sposobu uczenia się. Nowe metody pracy wprowadzone w życie podniosły samoocenę uczestników projektu, zwiększyły motywację do pracy i zaangażowanie uczniów. Uczestnicy projektu rozwinęli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się językiem obcym. Docenili zalety pracy w grupie i możliwość podziału obowiązków w zespołach zadaniowych, odkryli w sobie wartości prospołeczne. Dzięki projektowi promujemy edukację włączająca, kulturę i wartości europejskie w środowisku szkolnym i lokalnym. W obszarze zarządzania kwalifikacje podniósł koordynator projektu.
Udział w projekcie przyczynił się do tego, że zespół nauczycieli stał się otwarty na pomysły, bardziej nowoczesny i dynamiczny, wprowadził do planów pracy nowości pedagogiczne.
Osiągnięcia
REZULTATY MATERIALNE
- certyfikaty ze szkolenia „ Integration of Outdoor Activities into Curriculum”; na Malcie będące potwierdzeniem nabytej wiedzy i kompetencji wszystkich uczestników mobilności
- certyfikaty Europass mobilność
- ogródek edukacyjny z warzywami, krzewami owocowymi i ziołami oraz kącik edukacyjny typu „sala lekcyjna na świeżym powietrzu” , gdzie uczniowie mogą uczestniczyć w lekcjach metoda „outdoor”
- materiały edukacyjne: gry planszowe XXL
- ankiety i opracowane wyniki przedstawione na stronie szkoły https://zkiw.com.pl/erasmus/
- baza materiałów dydaktycznych udostępnionych na stronie szkoły https://zkiw.com.pl/erasmus/: ebook ze scenariuszami lekcji „outdoor”, słowniki anglojęzyczne do prowadzenia lekcji metodą zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego, słowniki obrazkowe w aplikacji Storyjumper
- gra terenowa „Odkryj Kartuzy w 1 dzień” oparta na metodzie „scavenger hunt”
- broszura dla rodziców pt. „10 pomysłów na zabawy w terenie poradnik dla rodziców”
- prezentacje dla nauczycieli: „Wdrażanie projektu Szkoła na świeżym powietrzu wzmacnia efekty kształcenia w Zespole Kształcenia i Wychowania w Dzierżążnie „;Współczesne trendy w edukacji-Edukacja terenowa „Outdoor learning”; „Program eTwinning-europejska społeczność szkolna”
- projekt eTwinning „Let’s go OUTDOOR”
- innowacja „Mindfulness-spokojniej i uważniej”- jak poprawić koncentrację, kochać siebie bardziej i zrozumieć swoje emocje
- wprowadzenie Tygodnia Uważności w szkole
- wprowadzenie ErasmusDays w szkole
- artykuł o mobilności kadry pedagogicznej na https://expresskaszubski.pl/pl/14_kultura/669_edukacja/40960_-dzierzazno-nauczyciele-podnosili-swoje-kwalifikacje-na-malcie.html
- strona FB projektu: : https://www.facebook.com/profile.php?id=100083535844352
- padlet projektu eTwinning: https://padlet.com/anna_stachowiak0480/9wrccd7khbw8lzvk
- kalendarz adwentowy „Mindfulness Calendar”: https://calendar.myadvent.net/?id=89b4vzndts1x5tv5hxlx0orvvina779r
REZULTATY NIEMATERIALNE
- nabycie nowych kompetencji językowych i zawodowych nauczycieli na mobilności
- nabycie wiedzy i umiejętności z dziedziny Outdoor learning, CLIL, metody odwróconej klasy i technik uważności
- nawiązanie długofalowej współpracy organizacją przyjmująca Genista Research Foundation
- nawiązanie współpracy z nauczycielami z Gimnajum Dubrovnik w projekcie eTwinning
https://padlet.com/anna_stachowiak0480/9wrccd7khbw8lzvk
https://school-education.ec.europa.eu/pl/etwinning/projects/lets-go-outdoor/twinspace
- nawiązanie współpracy m.in. z Fokarium w Helu UG, Lokalną Grupą Rybacką Kaszuby;
- kształtowania tożsamości młodych Europejczyków poprzez działania projektowe np. w projekcie eTwinning
- rozwijanie umiejętności językowych wśród uczniów poprzez prowadzenie zajęć przedmiotowych z elementami dwujęzyczności i uczestniczenie w projekcie eTwinning
- rozwijanie postaw ekologicznych poprzez działania w ogródku i uczestniczenie w zajęciach „outdoor”
- zainteresowanie uczniów zajęciami ścisłymi poprzez wprowadzenie na zajęciach metody projektu, odwróconej klasy i „outdoor”
- włączenie uczniów ze specyficznymi problemami w nauce w realizację działań projektowych m.in przygotowanie gazetek, plansz edukacyjnych, aktywne uczestniczenie w pracach przy zakładaniu ogródka, praca w grupach projektowych;
- prowadzenie lekcji otwartych metodą „outdoor” w ogródku warzywnym
- większa motywacja i satysfakcja z wykonywanej na rzecz uczniów pracy, integracja grona pedagogicznego przy opracowaniu bazy dydaktycznej
- zdobycie doświadczenia w realizacji projektów unijnych
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez upowszechnienie wypracowanego dorobku.
- Wszystkie rezultaty są udostępnione na Platformie Rezultatów Erasmus+, na stronie szkoły: https://zkiw.com.pl/erasmus/, na stronie FB projektu: : https://www.facebook.com/profile.php?id=100083535844352 i podanych wyżej stronach.
Długofalowymi korzyściami projektu będzie nowa oferta szkoły, która stanie się ofertą stałą, wzrost kompetencji zawodowych i językowych nauczycieli oraz gotowość do planowania innowacyjnych działań.
Dziękujemy!