Dnia 11 marca 2022 uczniowie z klasy VIIa wybrali się na wycieczkę do Centrum Nauki Experyment w Gdyni – zajęcia dla grup zorganizowanych oraz wystawy tematyczne.
Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali zagadki i łamigłówki o charakterze matematycznym, analizowali mapy oraz rozszyfrowywali zapisy w zaszyfrowanych notatkach. Zajęcia prowadzone były metodą escape room, podczas której uczniowie przyjmowali rolę rekrutów na tajnych agentów i przechodzili przez poszczególne zadania, zakończone niespodzianką dla uczestników zajęć. Aby rozwiązać kolejne łamigłówki musieli wykazać się spostrzegawczością i logicznym myśleniem, a także nawiązywać współpracę wewnątrz grupy.
Po zajęciach uczniowie mieli okazję zapoznać się z pięcioma interaktywnymi wystawami tematycznymi:
– akcja człowiek – bez konieczności użycia skalpela, mieli okazję sprawdzić, co kryje wnętrze człowieka (m.in. jak się rozmnażamy, jak nasze ciało zmienia się z wiekiem, ile zawiera wody, jak długo trawimy mięso, jakie mamy zmysły i czy potrafią nas skutecznie oszukiwać);
– drzewo życia – badali, obserwowali, naśladowali, a czasami próbowali okiełznać przyrodę jako część naturalnego środowiska, z którym pozostajemy w nieustannej interakcji (m.in. jak tworzą się góry, co tkwi we wnętrzu lodowca, jak zachowuje się trzęsawisko pod stopami, w jaki sposób widzą świat koń, pies czy pszczoła);
– niewidoczne siły – wyjaśniali podstawowe zależności i właściwości, które rządzą światem (m.in. jak działa linia wysokiego napięcia, co się dzieje w próżni, dlaczego komputery posługują się językiem binarnym, sposób działania dźwigni czy dźwigu hydraulicznego);
– kierunek zdrowie – poznawali receptę na dobre zdrowie na lata (m.in. jak utrzymać dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie, jakie znaczenie mają nasze codzienne wybory: aktywność ruchowa, dobór diety, nawyk samobadania, jaki wpływ ma alkohol na prowadzenie samochodu i co dym papierosowy ma wspólnego z naszą wydolnością);
– hydroświat – poszerzali wiedzę nt. fundamentu naszego życia i jednocześnie żywiołu, który człowiek usiłuje wykorzystać do swoich celów, czyli wody (m.in. w jaki sposób kumuluje się energię w elektrowniach szczytowo-pompowych, jak czerpie się ją ze spiętrzonych wód elektrowni przepływowych, dlaczego w odpływie umywalki woda płynie w prawo, jak zbudować tamy, jak wprowadzić prawidłowo statki do basenu, bezkolizyjnie przycumować i zadbać o czas całej operacji – funkcjonowanie portu).
Po tej aktywnej edukacji uczniowie do domu wracali uśmiechnięci i zadowoleni, no i trochę zmęczeni.