W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy IIa uczestniczyli w realizacji innowacji pedagogicznej „Kuchenne eksperymenty ”, której celem było kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz rozwijanie umiejętności samodzielnego przygotowywania prostych, wartościowych posiłków.
Zajęcia rozpoczynały się omówieniem tematu, jego związku ze zdrowiem i codziennymi wyborami żywieniowymi. Uczniowie poznawali zdrowe składniki, ich właściwości oraz uczyli się zasad higieny i bezpieczeństwa w kuchni. Wspólnie z nauczycielem przygotowywali smaczne i zdrowe potrawy, takie jak:
– Ciastka owsiane „na myślenie” – pożywna i zdrowa przekąska na bazie płatków owsianych i bakalii, idealna jako drugie śniadanie
– Tortille – pełnoziarniste placki z warzywnym nadzieniem, jako szybka i zdrowa przekąska
– Smoothie owocowe – koktajle z sezonowych owoców bez dodatku cukru, bogate w witaminy
– Pasty kanapkowe – zdrowa alternatywa dla gotowych produktów, przygotowana m.in. z jajek, twarogu i warzyw
– Koreczki sylwestrowe – kolorowe, urozmaicone przekąski z warzyw, sera i wędliny, rozwijające kreatywność
– Pizza pełnoziarnista – domowa pizza z warzywami i pełnoziarnistym spodem jako zdrowsza wersja popularnego dania
– Humus z warzywami – pasta z ciecierzycy podawana z pokrojonymi w słupki warzywami, jako źródło białka roślinnego i błonnika.
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów. Dzieci chętnie angażowały się w działania kulinarne, zdobywając wiedzę i praktyczne umiejętności, które z powodzeniem mogą wykorzystywać także w domu. Innowacja była okazją do nauki poprzez działanie i z pewnością pozostawiła wiele miłych wspomnień.
Barbara Moskal