W sobotę 17 lutego 2024r. uczniowie klasy II b i III b uczęszczający na zajęcia języka regionalnego – kaszubskiego pojechali na wycieczkę pociągiem PKM i SKM do Gdańska realizując w ten sposób 3-godz. tych zajęć.
Celem naszej wycieczki było:
- poznanie zabytków Gdańska;
- udział w warsztatach edukacyjnych „Niewidzialny Gdańsk” w Gdańskiej Galerii Zmysłów;
- poznanie nazewnictwa gdańskich ulic;
- zapoznanie się ze sprzętami osób niewidzących;
- poznanie i utrwalanie nazewnictwa w języku kaszubskim: jantarowi wôłtôrz, Gduńsk, Reduniô, wiôldżi, kaplëca, sztrasa, mùzeùm, sztatura, bôszta, wãch, słëch, zmëslëc, dotëkac;
- postrzeganie otaczającego nas świata zmysłami;
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz środkach transportu;
- integracja uczniów i wzmacnianie więzi koleżeńskich.
Pierwszym punktem na naszej trasie był pomnik Jana Heweliusza – gdańskiego astronoma przy ul. Korzennej, następnie ul. Rajską doszliśmy do ul. Katarzynki a dalej do ul. Profesorskiej z Bazyliką św. Brygidy. Uczniowie zachwyceni byli widokiem bursztynowego ołtarza, jego wielkością. Dalsza trasa przebiegała obok Baszty Jacek – zabytkowej baszty w ciągu średniowiecznych fortyfikacji Głównego Miasta w Gdańsku, zbudowanej około 1400 r. To najwyższa ze średniowiecznych baszt gdańskich. Znajduje się przy ulicy Pańskiej, w pobliżu Podwala Staromiejskiego i Targu Drzewnego. Następnie ul. Węglarską, Garbary, Za Murami dotarliśmy do celu – ul. Okopowa 7 z niezwykłym muzeum zwiedzanym w ciemności „Gdańska Galeria Zmysłów”. W tym szczególnym miejscu uczestnicy mieli okazję wczuć się w sytuację osób niedowidzących, którzy zademonstrowali przedmioty ułatwiające im codzienne funkcjonowanie. Prowadzący muzeum opowiedzieli nam o trudach ich życia, oraz również, że sytuacje, które są dla nas banalne, dla nich urastają do rangi wielkiego wyzwania np.: przejście dla pieszych bez specjalnej sygnalizacji dźwiękowej, porzucona hulajnoga na chodniku, śmietniki na chodnikach niewłaściwie oznakowane, słupy lub drzewa w ciągu komunikacyjnym. Najciekawszym wydarzeniem w tym muzeum, było zwiedzanie w całkowitej ciemności z p. Elwirą poszczególnych sal z różnymi zabytkami Gdańska – przy użyciu zmysłu dotyku, słuchu lub węchu. W ciemności uczniowie mieli za zadanie napisać „Gdańska Galeria Zmysłów”. Oprócz niesamowitych doświadczeń poznaliśmy fascynujące przedmioty, które ułatwiają funkcjonowanie osobom niewidomym i słabo widzącym, między innym: tester kolorów, białą laskę, specjalny zegarek i kalkulatorom. Osoby te mogą również grać na instrumentach muzycznych, uczyć się, studiować i funkcjonować w codziennym życiu, mogą uprawiać sporty takie jak: pływanie, bieganie. Jak sami mówią: „chcemy cieszyć się życiem”. To niezwykłe miejsce, w którym uczniowie zapoznali się ze sprzętami, które na co dzień ułatwiają życie osobom niedowidzącym. Dzięki warsztatom uczniowie kształtowali postawę empatii i zrozumienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Edukacja wyjazdowa do Gdańska była wszystkich uczestników bardzo pouczająca a zarazem fascynująca.